Zdravé stravovanie a jeho výhody

Zdravé stravovanie a jeho výhody

Zdravá výživa môže byť definovaná ako výživa obsahujúca kombináciu rôznych potravín v takom množstve, ktoré zabezpečí organizmu všetky potrebné živiny v optimálnom množstve. Konzumácia správnych druhov potravín v správnom množstve je pre naše zdravie veľmi dôležitá. Zo súčasných odborných štatistík a výskumov vyplýva, že nekvalitná výživa – nízko nutrične hodnotná, nedostatok stopových prvkov, nadváha, obezita a narastajúci výskyt chronických ochorení priamo súvisia s nezdravým stravovaním. (1) (2) (3)

V súčasnosti je európsky región na prvom mieste vo výskyte chronických ochorení. Údaje Svetovej zdravotníckej organizácie o zdraví  poukazujú na to, že v priemere (hrubý odhad) viac ako 57, 4 % dospelých vo veku nad 20 rokov trpí nadváhou a obezitou. V Európe dosahujú nadváha a obezita rozmery epidémie. Taktiež súčasná pandemická situácia mnohé zmenila v našich bežných životoch. Môžeme to vnímať aj ako priestor na zmenu, že dodržiavať zdravý životný štýl je viac ako nevyhnutné. Aj keď žiadne potraviny ani doplnky stravy nemôžu zabrániť infekcii COVID-19, dodržiavaním zdravej výživy môžeme posilniť náš imunitný systém na boj proti chorobe. (2) (3)

Zdrave_stravovanie_2

Tipy pre dodržiavanie zdravého stravovania

Vyberajte si zdravé potraviny, ktoré v rámci svojho zloženia a nutričnej kvality obsahujú:

  • vlákninu – obilniny (celozrnné produkty), strukoviny,  zelenina, ovocie,
  • bielkoviny a vápnik – mliečne výrobky,
  • bielkoviny – mäsové a rybie výrobky,
  • poly nenasýtené mastné kyseliny – rastlinné nerafinované oleje a tuky, orechy a semienka, ryby a rybie výrobky,
  • vitamíny a minerálne látky – ovocie, zelenina, prídavok vybraných potravín. (3)

 

Vyhýbajte sa potravinám, ktoré obsahujú

  • nasýtené tuky a transmastné kyseliny – hydrogenované oleje a tuky, potraviny, do ktorých sa pridávajú (niektoré cukrárske výrobky, pekárske a pečivárske výrobky, omáčky a dressing, hotové polievky, mäsové výrobky),
  • kuchynskú soľ – potraviny, pokrmy
  • pridaný cukor – nápoje, potraviny. (3)

 

Aké sú výhody zdravého stravovania ?

  1. Pomáha predchádzať chronickým chorobám. Sú považované za hlavnú príčinu invalidity a smrti. Jedná sa o kardiovaskulárne ochorenia, diabetes 2. typu, rakovina a respiračné ochorenia.
  2. Zabraňuje vzniku nadváhy a obezity, pomáha pri regulácii hmotnosti. Pridanou hodnotou racionálneho vedomého stravovania je pekná vyvážená zdravá postava.
  3. Dokáže znížiť výskyt depresie, únavy a zlepšiť náladu. Prepojenie medzi duševným zdravím a stravou už bolo preukázané viacerými vedeckými štúdiami.
  4. Dodá vám dostatok energie. Zdravé stravovanie môže pomôcť zvýšiť vašu energiu. Či už sú to zdravé potraviny nabité sacharidmi pre ľahko dostupnú energiu, alebo vlákninou a bielkovinami pre pomalšie uvolňovanie energie, zdravé stravovanie môže pomôcť zvýšiť vašu silu a vytrvalosť. (3) (4) (5) (6)

 

Ak chcete získať výhody zdravého stravovania, začleňovanie týchto jednoduchých tipov do vášho jedálnička je skvelý priestor, kde začať.

 

Zdroje
  1. Chlebo, Peter, Keresteš Ján a kol.: Zdravie a výživa ľudí, Cad Press, Bratislava, s. 84
  2. https://www.nhp.gov.in/healthlyliving/maintain-a-healthy-diet-during-covid-19-pandemic
  3. https://rokovania.gov.sk/RVL/Material/21827/1, Akčný plán pre potraviny a výživu na roky 2017 – 2025
  4. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0195666316303221?via%3Dihub
  5. https://www.nhs.uk/live-well/sleep-and-tiredness/the-energy-diet/?tabname=tiredness-and-fatigue
  6. https://www.healthline.com/nutrition/energy-boosting-foods#The-bottom-line